fbpx
Loyalty Program

Soorten klantenkaarten

Een onderzoek door KPMG en het Oxford Institute of Retail Management naar mogelijke klantenkaartstrategieën.

Loyalty ProgramOpinie 30 september 2003

Vanuit klantperspectief zijn klantenkaarten een middel om voordeel te verkrijgen. Ook geeft een klantenkaart de klant het gevoel ergens bij te horen. Voor de klant zijn er twee zaken belangrijk: waar kan ik de kaart gebruiken en wat levert de kaart mij op?

Soorten klantenkaarten? Een retailer wordt op een tegenovergestelde wijze geconfronteerd: Is de kaart alleen bij ons geldig of ook bij andere retailers? Is het voordeel dat ik geef afkomstig uit mijn eigen assortiment of ook van andere partijen? KPMG en het Oxford Institute of Retail Management onderzochten trends in Europa en formuleerden vier mogelijke klantenkaartstrategieën:

Pure

De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Het voordeel dat met de kaart wordt behaald is gekoppeld aan producten in de eigen winkels.

Push

Dit is een klantenkaart die kan worden gebruikt (getoond) bij verschillende retailers. Het voordeel dat kan worden behaald, richt zich echter volledig op de retailer die de kaart initieert.

Pull

De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Echter het voordeel dat kan worden behaald komt van buiten de productrange van de retailer (bijv. cadeaus uit catalogus van derde partij).

Purchase

De klantenkaart kan worden gebruikt bij verschillende retailers. Ook het voordeel wordt behaald bij meerdere partijen. De kaart heeft meestal een betaalfunctie.

Soorten klantenkaarten: het succes

Het uiteindelijke succes van een klantenkaart is niet alleen afhankelijk van de gekozen strategie, maar vooral ook van de manier waarop de kaart en het hierbij horende programma is geïmplementeerd.

Bron: Retail Biz.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: