Vanuit klantperspectief zijn klantenkaarten een middel om voordeel te verkrijgen. Ook geeft een klantenkaart de klant het gevoel ergens bij te horen. Voor de klant zijn er twee zaken belangrijk: waar kan ik de kaart gebruiken en wat levert de kaart mij op?
Soorten klantenkaarten? Een retailer wordt op een tegenovergestelde wijze geconfronteerd: Is de kaart alleen bij ons geldig of ook bij andere retailers? Is het voordeel dat ik geef afkomstig uit mijn eigen assortiment of ook van andere partijen? KPMG en het Oxford Institute of Retail Management onderzochten trends in Europa en formuleerden vier mogelijke klantenkaartstrategieën:
De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Het voordeel dat met de kaart wordt behaald is gekoppeld aan producten in de eigen winkels.
Dit is een klantenkaart die kan worden gebruikt (getoond) bij verschillende retailers. Het voordeel dat kan worden behaald, richt zich echter volledig op de retailer die de kaart initieert.
De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Echter het voordeel dat kan worden behaald komt van buiten de productrange van de retailer (bijv. cadeaus uit catalogus van derde partij).
De klantenkaart kan worden gebruikt bij verschillende retailers. Ook het voordeel wordt behaald bij meerdere partijen. De kaart heeft meestal een betaalfunctie.
Het uiteindelijke succes van een klantenkaart is niet alleen afhankelijk van de gekozen strategie, maar vooral ook van de manier waarop de kaart en het hierbij horende programma is geïmplementeerd.
Bron: Retail Biz.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.