Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Soorten klantenkaarten

Een onderzoek door KPMG en het Oxford Institute of Retail Management naar mogelijke klantenkaartstrategieën.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
soorten klantenkaarten
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2003
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Soorten klantenkaarten

Een onderzoek door KPMG en het Oxford Institute of Retail Management naar mogelijke klantenkaartstrategieën.

soorten klantenkaarten

Vanuit klantperspectief zijn klantenkaarten een middel om voordeel te verkrijgen. Ook geeft een klantenkaart de klant het gevoel ergens bij te horen. Voor de klant zijn er twee zaken belangrijk: waar kan ik de kaart gebruiken en wat levert de kaart mij op?

Soorten klantenkaarten? Een retailer wordt op een tegenovergestelde wijze geconfronteerd: Is de kaart alleen bij ons geldig of ook bij andere retailers? Is het voordeel dat ik geef afkomstig uit mijn eigen assortiment of ook van andere partijen? KPMG en het Oxford Institute of Retail Management onderzochten trends in Europa en formuleerden vier mogelijke klantenkaartstrategieën:

 

Pure

De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Het voordeel dat met de kaart wordt behaald is gekoppeld aan producten in de eigen winkels.

 

Push

Dit is een klantenkaart die kan worden gebruikt (getoond) bij verschillende retailers. Het voordeel dat kan worden behaald, richt zich echter volledig op de retailer die de kaart initieert.

 

Pull

De klantenkaart is alleen geldig bij de initiërende retailer. Echter het voordeel dat kan worden behaald komt van buiten de productrange van de retailer (bijv. cadeaus uit catalogus van derde partij).

 

Purchase

De klantenkaart kan worden gebruikt bij verschillende retailers. Ook het voordeel wordt behaald bij meerdere partijen. De kaart heeft meestal een betaalfunctie.

 

Soorten klantenkaarten: het succes

Het uiteindelijke succes van een klantenkaart is niet alleen afhankelijk van de gekozen strategie, maar vooral ook van de manier waarop de kaart en het hierbij horende programma is geïmplementeerd.

 

Bron: Retail Biz.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events