Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Aanhoudende concurrentie

Onderzoeksbureau EIM deed onderzoek naar het onderscheidend vermogen van de kleine ondernemer in de tabaksindustrie!

LOYALTY STRATEGY

theorieën
Redactie LoyaltyFacts
aanhoudende concurrentie
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2011
LOYALTY STRATEGY
theorieën

Aanhoudende concurrentie

Onderzoeksbureau EIM deed onderzoek naar het onderscheidend vermogen van de kleine ondernemer in de tabaksindustrie!

aanhoudende concurrentie

Loopt u graag voor een kilo appels naar de groenteman of voor een pond gehakt naar de slager? Het is tegenwoordig steeds moeilijker een specialist te vinden waar je terecht kunt voor je dagelijkse boodschappen. Steeds vaker verdwijnen kleine specialistische winkels uit het dorps- en stadsbeeld. De concurrentie van de grote supermarktketens maakt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Juist voor deze kleine zelfstandigen is het binden van klanten van cruciaal belang. Hoe kunnen ze dat nu het beste aanpakken?

Een blijk van waardering

Uit recent onderzoek onder klanten van tabaksspecialisten is duidelijk geworden dat ook deze branche van kleine ondernemers last heeft van de aanhoudende concurrentie van supermarkt en pompstation. Steeds meer mensen halen hun rookwaren tegelijk met hun boodschappen of tijdens een snelle stop aan het tankstation. Opvallend daarbij is dat uit het onderzoek duidelijk naar voren komt dat de mensen wel veel waardering hebben voor de winkels. Consumenten geven tabaksspeciaalzaken een gemiddeld rapportcijfer van 7,9 op een schaal van 10. Ruim voldoende dus en aanzienlijk hoger dan de score voor supermarkten en tankstations.

 

Persoonlijke aandacht bij aanhoudende concurrentie

Leuke acties en superaanbiedingen zijn de grote aantrekkingskracht van de supermarkten. Daar kan een kleine onderneming niet tegenop. De kans voor de kleine ondernemer ligt juist op de persoonlijke aandacht voor de klant en op dat gebied valt er voor deze ondernemers dan ook veel te winnen. Veel van de klanten van de tabaksspecialisten geven in het onderzoek namelijk aan loyaal te zijn aan ‘hun’ sigarettenwinkel. De persoonlijke aandacht van de winkelier, de herkenning en het dagelijkse praatje zijn daarbij de belangrijkste redenen voor loyaliteit.

 

Met de tijd meegaan

Een belangrijke uitdaging en toevoeging ligt voor de ondernemer in het inzetten van moderne manieren om klanten te binden. Het inzetten van social media komt uit het onderzoek naar voren als belangrijk punt voor toekomstige klantenbinding. Het inzetten van bijvoorbeeld Twitter om mensen naar de winkel te lokken bij nieuwe producten blijkt een schot in de roos. Uitdaging genoeg dus voor de kleine ondernemer. Nu maar hopen dat wij in de toekomst ook nog voor onze appels bij de groenteman terecht kunnen.

 

Bron: Onderzoeksbureau EIM.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events