Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Een dubbeltje op z'n kant

Een artikel over investeringen in personeel en het belang van personeelsloyaliteit.

LOYALTY STRATEGY

Overig strategy
Redactie LoyaltyFacts
Een artikel over investeringen in personeel en het belang van personeelsloyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2003
LOYALTY STRATEGY
Overig strategy

Een dubbeltje op z'n kant

Een artikel over investeringen in personeel en het belang van personeelsloyaliteit.

Een artikel over investeringen in personeel en het belang van personeelsloyaliteit.

Van het huidige aantal personeelsleden vertrekt maar liefst eenderde in de komende twee jaar naar een nieuwe werkgever. De lange-termijn investeringen in kennis en kunde van het personeel gaan hiermee verloren. Er zijn echter ook nog neveneffecten, die ervoor zorgen dat personeelsverloop een nog serieuzere kostenpost wordt.

Met het ongewenst vertrek van een personeelslid, ziet een bedrijf zich vaak genoodzaakt om nieuw personeel aan te trekken. De kosten van werving (advertentie en recruitmentkosten) en opleiding (trainingskosten) zijn een direct gevolg van het personeelsverloop.

 

De indirecte kosten van verloop worden echter vaak over het hoofd gezien. In dit kader wordt wel gesproken over opportunity costs, zoals een terugval in de afzet of een lagere productiviteit, maar ook een groter klantverloop. Juist deze indirecte kosten blijken zwaarder op het bedrijfsresultaat te drukken dan de directe kosten.

 

Indien een schatting wordt gemaakt van de totale kosten van het personeelsverloop, dan kan dit gemakkelijk oplopen tot anderhalf jaarsalaris per vertrekkend personeelslid. Dit is exclusief de verborgen kosten, die het resultaat zijn van o.a. een lagere moraal, lagere tevredenheid en een hoger ziekteverzuim van het personeel. Afdelingen met lage tevredenheid ondervinden 58% meer ziekteverzuim dan afdelingen waar de tevredenheid hoog is.

 

Het blijkt dat de totale verloopkosten vaak niet worden meegenomen in het strategisch plan van een onderneming. Loyaal personeel kan een grote kostenbesparing opleveren en hiermee bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat.

 

Bron: W.G. Bliss.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events