Loyaliteitsprogramma’s dragen duidelijk bij aan het succes van een organisatie. Van de snelstgroeiende ondernemingen in de VS heeft 81% programma’s voor het uitbouwen van het klantenbestand, klantenbehoud en/of klantwinstgevendheid ingevoerd. Programma’s op het gebied van klantbehoud worden gezien als het meest effectief. Dit blijkt uit onderzoek van Trendsetter Barometer.
Klantprogramma’s stellen ondernemingen in staat hun klanten beter te leren kennen, trends en ontwikkelingen te signaleren. Bijna driekwart van de ondervraagde managers geeft aan veranderingen in verwachtingen bij de doelgroep “uiterst goed” (24%) tot “heel goed” (49%) te signaleren. Door dit inzicht kunnen zij hun product (-aanbod) beter afstemmen op de doelgroep.
Traditioneel wordt een groter deel van het marketingbudget gestoken in acties ter uitbreiding van het klantenbestand. Uit het onderzoek blijkt echter dat initiatieven en programma’s die zich richten op het behoud van klanten een hoger rendement opleveren.
Hoewel 58% van de ondernemingen heeft aangegeven met klantenbehoud ‘bezig te zijn’, blijken veel van de initiatieven nog “in ontwikkeling” te zijn. Het ontwikkelen van een passend programma vereist specifieke kennis. Dit verklaart dat slechts 22% van de ondervraagde managers een programma gericht op klantenbehoud heeft (loyaliteitsprogramma). Van deze ondernemingen zegt 63% (zeer) tevreden te zijn over de resultaten van het programma. Meer dan 90% is van mening dat een focus op klantenbehoud het meest effectief is.
Volgens het onderzoek groeien bedrijven die zich richten op klantbehoud het snelst. In de afgelopen jaar hebben deze bedrijven 46% snellere groei bereikt dan vergelijkbare bedrijven. De onderzoekers projecteren een 35% snellere groei voor de komende 12 maanden.
Trendsetter Barometer interviewde het management van 402 product- en serviceondernemingen. De onderzochte bedrijven hebben een jaaromzet tussen de 5 en 100 miljoen dollar per jaar.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.