Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Klantdata

Een marktonderzoek naar het gebruik van verzamelde klantdata.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
Een marktonderzoek naar het gebruik van verzamelde klantdata.
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2012
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Klantdata

Een marktonderzoek naar het gebruik van verzamelde klantdata.

Een marktonderzoek naar het gebruik van verzamelde klantdata.

Het verzamelen van klantdata is voor elk bedrijf van groot belang. Door deze data leert u uw klant kennen en kunt u gerichte en betekenisvolle interactie met hem aangaan. Onderzoek toont aan dat slechts een beperkt percentage van de bedrijven iets doet met verzamelde data. Behoort u tot dat percentage?

Klantdata verzamelen

Onderzoek toont aan dat de overgrote meerderheid van bedrijven klantdata verzamelt (94,3%). Hetzelfde onderzoek toont echter ook aan, dat slechts een beperkt percentage vervolgens iets met de verzamelde data doet (68,3%) en daar vervolgens resultaten mee behaald (40%).

 

De uitdaging van klantdata

Het omzetten van klantdata naar slimme en op feiten gebaseerde marketingstrategieën, blijkt voor veel bedrijven niet eenvoudig. 60% van de bedrijven die data verzamelt, geeft dan ook aan dat ze uiteindelijk niet genoeg met deze klantdata doen. Uit het onderzoek wordt duidelijk wat de grootste problemen zijn bij het gebruik van data:

 

Waarom wordt de ingewonnen data niet gebruikt?

  • Gebrek aan analytische expertise (73,1%)
  • Onvoldoende IT middelen (57,7%)
  • Data wordt teveel op een afdeling bewaard (38,5%)

 

Welke problemen worden ondervonden bij het gebruik van data?

  • Gebrek aan personeel (50,9%)
  • Integratie in bestaande systemen (49,1%)
  • Gebrek aan budget (41,5%)

De moeite waard 

Hoewel het verzamelen van klantdata dus door de meeste bedrijven als belangrijk wordt gezien, blijkt ook dat het omzetten van de data naar actie voor veel bedrijven nog erg moeilijk is. Toch blijkt de beloning voor het juiste gebruik van de data zeker de moeite waard. De volgende resultaten werden namelijk genoemd door het percentage dat de data wel op een goede manier gebruikt:

 

  • Toename van deelname aan het loyaliteitsprogramma (58,5%)
  • Toename van ROI (54,7%)
  • Toename in de effectiviteit van de marketinginspanningen en daardoor een afname in marketing kosten (52,8%)
  • Toename van het aantal transacties (52,8%)
  • Toename van nieuwe klanten (door WOM) (47,2%)


Gebruik die data!

Bedrijven die data analyseren en gebruiken om inzicht in hun klanten te krijgen en dit inzicht gebruiken voor hun marketingstrategie, hebben een duidelijk voordeel ten opzichte van hun concurrenten. De bedrijven zijn in staat de juiste boodschap op het juiste tijdstip bij de juiste mensen af te leveren. Niet alleen levert dit tevreden klanten op, maar zelfs ambassadeurs en fans. Hoog tijd dus om iets met uw data te gaan doen!

 

Bron: The Loyalty Marketer’s Association.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events