Een klantrelatie lijkt soms net een menselijke relatie. Er is behoefte aan aandacht, geven en nemen, begrip voor elkaar. In het begin van zo’n relatie lopen mensen vaak een stapje harder om de relatie te bestendigen: mooie cadeautjes bij een nieuwe liefde of een gezellig etentje met de nieuwe buren.
Een goed begin van een relatie bouwt de basis voor een langdurige vriendschap. Gelukkig beseffen ook steeds meer bedrijven dat. Een mooi voorbeeld is de manier waarop vakbond FNV haar nieuwe leden verwelkomt. Een combinatie van informeren, enkele vragen stellen (belangstelling) en resultaten terugkoppelen, zorgt voor een mooi evenwichtig geheel. Ook het vrolijke en succesvolle introductiefilmpje van Bol.com doet het goed: Billie, de volslanke held van het merk laat de nieuwe klant op een speelse manier de veelzijdigheid van het assortiment zien.
Het toppunt van een simpel en subtiel welkom zag ik deze week voor mijn ogen plaatsvinden. Vlak nadat mijn vriendin had besloten Van der Donk Chocolade op Twitter te volgen, ontving ze een vriendelijk en persoonlijk bericht met precies de juiste ingrediënten. Een combinatie van ‘dank je wel’, een stijlvolle link naar de site en ‘wellicht tot ziens in onze chocolaterie’. Geen korting of cadeau, alleen aandacht en de juiste timing. Gezien de verslaving van mijn lief, denk ik dat wij er voor eeuwig een vriend bij hebben.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.