Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaal gedrag: ja of nee?

Een onderzoek van Colloquy waarbij loyaliteitsgedragingen vanuit de consument geïdentificeerd worden.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
loyaal gedrag
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2011
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Loyaal gedrag: ja of nee?

Een onderzoek van Colloquy waarbij loyaliteitsgedragingen vanuit de consument geïdentificeerd worden.

loyaal gedrag

Bij het inrichten van een loyaliteitsprogramma, moet eerst de term loyaliteit gedefinieerd worden. Dit gebeurt vaak vanuit het oogpunt van de organisatie. Veelal worden loyale klanten als volgt gedefinieerd: ‘een loyale klant is iemand die meerdere producten bij mij afneemt’, ‘een loyale klant is iemand die al drie jaar bij mij zijn aankopen doet’ of ‘een loyale klant is iemand die mij aanbeveelt bij anderen’. Maar als je loyaal gedrag bij de klant wil stimuleren, is het ook belangrijk om vanuit de klant te redeneren. Wanneer vindt een klant zichzelf loyaal?

Koopjesjagen en aanbevelen

Colloquy heeft recent onderzoek gedaan naar wat klanten wel en niet als loyaal gedrag zien. Uit dit onderzoek is een ranglijst gekomen van negen type gedragingen van consumenten die de mate van loyaliteit benoemen. Koopjesjagen wordt door de consument als laagste vorm van loyaliteit aangemerkt. Dit is ook vanuit het perspectief van de organisatie heel logisch. Klanten die alleen voor de aanbiedingen gaan zijn vrijwel nooit trouw aan een organisatie. Als de hoogste vorm van loyaliteit wordt het aanbevelen van het merk bij anderen gezien. Ook dit wordt vanuit organisatieperspectief net zo gezien.

 

Opvallend loyaal gedrag

Maar er zijn ook enkele opvallendheden die klanten benoemen als loyaal gedrag. Zo staat de ‘share of spend’ op plaats 7 op de ranglijst. Een consument vindt dat het totale bedrag dat hij besteedt bij een organisatie weinig zegt over zijn loyaliteit. Organisaties bepalen loyaliteit juist wel op basis van bestedingsbedrag.

 

Wat vindt uw klant?

Bovengenoemde resultaten komen uit een onderzoek onder duizenden consumenten. Belangrijk is natuurlijk wat voor uw klanten geldt. Vraagt u uw klanten wel eens wanneer zij zich loyaal vinden? Dit geeft waardevolle inzichten waar u van kunt leren en die u weer kunt toepassen in uw loyaliteitsstrategie. Zodat de waarde van uw programma en uw producten stijgt voor diegene die u als klant wilt behouden.

 

Bron: The Global Loyalty Compass: The 2011 Colloquy Cross.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events