Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsactiviteiten

Dunck onderzoekt wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor (loyalty) marketeers in Nederland anno 2012.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
loyaliteitsactiviteiten
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2012
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Loyaliteitsactiviteiten

Dunck onderzoekt wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor (loyalty) marketeers in Nederland anno 2012.

loyaliteitsactiviteiten

Het vakgebied ‘loyalty marketing’ ontwikkelt zich snel. Steeds meer organisaties zijn actief bezig met het binden en behouden van klanten. Uit recent onderzoek in de Verenigde Staten blijkt echter dat veel (loyalty) marketeers nog steeds moeite hebben met het behalen van concrete resultaten met loyalty marketing. LoyaltyFacts vroeg zich af wat de belangrijkste uitdagingen zijn bij (loyalty) marketeers in Nederland en heeft dit in kaart gebracht door middel van een online enquête. Zeventig marketeers deden mee.

Belang en ervaring loyaliteitsactiviteiten

Uit het onderzoek komt naar voren dat het merendeel van de organisaties zich bewust is van het (groeiende) belang van loyaliteitsactiviteiten. Een overgrote meerderheid stelt niet alleen dat het belang van de activiteiten in de afgelopen jaren is toegenomen, maar gaat er tevens vanuit dat dit belang in komende jaren alleen nog maar groter zal worden. Opvallend is daarbij wel dat slechts een kwart van de respondenten aangeeft dat de organisatie ook daadwerkelijk ervaring heeft op het gebied van loyaliteit.

 

Instrumenten en organisatie

Bijna alle respondenten (92%) geven aan dat ze gebruik maken van marketing instrumenten om de loyaliteit van klanten te bevorderen. Campagnes, zowel persoonlijke als generieke, vormen hierbij bij circa driekwart van de ondervraagden het belangrijkste instrument. Ook loyaliteitsprogramma’s worden nog vaak ingezet (40%) en zijn duidelijk nog niet weg te denken binnen loyalty marketing. Bij het merendeel van de organisaties is loyalty marketing een onderdeel van de algemene marketing afdeling.

 

Meten

De meerderheid van de deelnemende organisaties is in staat de resultaten van de loyaliteitsactiviteiten te meten en doet dat ook. De gemeten resultaten zijn daarbij over het algemeen positief. Organisaties die de resultaten niet kunnen meten, hebben vaker een onbevredigend gevoel over het resultaat van de activiteiten. Het belang van het meten van resultaten wordt hierdoor nogmaals benadrukt.

 

Uitdagingen

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat vooral het opstarten (bedenken, integreren, implementeren en het creëren van draagvlak) van loyaliteitsactiviteiten als grootste uitdaging wordt gezien. Vooral het gebrek aan kennis van de klant wordt daarbij als belangrijke oorzaak gezien van deze opstartproblemen.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events