Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Sociale media: start de dialoog

Lees hier meer over de inzet van social media om de dialoog met consumenten aan te gaan en hun loyaliteit te bevorderen.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
sociale media
Redactie LoyaltyFacts
31 mei 2011
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Sociale media: start de dialoog

Lees hier meer over de inzet van social media om de dialoog met consumenten aan te gaan en hun loyaliteit te bevorderen.

sociale media

Social media wordt steeds belangrijker voor organisaties. Zoals we eerder al beschreven kan social media door organisaties worden ingezet om loyaliteit te bevorderen, loyaliteit te meten en loyaliteit te benutten. In dit artikel wordt dieper ingegaan op hoe u social media kunt inzetten om loyaliteit te bevorderen: door middel van het aangaan van de dialoog en het belonen van loyaal gedrag.

Ga de dialoog aan

Via sociale media kunnen organisaties een echte dialoog aangaan met consumenten. Social media is snel, persoonlijk en direct. Hiermee onderscheidt social media zich van traditionele kanalen. Het is dan ook van groot belang dat organisaties zich hierop aanpassen. Veel organisaties hebben hier moeite mee. Zij gebruiken sociale media alleen voor het zenden van generieke informatie. Om de loyaliteit van klanten te bevorderen via social media, is een echte dialoog echter een eerste vereiste. Denk hierbij niet alleen aan het reageren op opmerkingen en klachten, maar ook aan het actief stellen van vragen aan klanten en het persoonlijk bedanken of waarderen van klanten. Een goed voorbeeld hiervan is het ijsmerk Ben&Jerry’s. Zij maken zeer interactief gebruik van social media door het bijvoorbeeld te gebruiken om samen met consumenten ijssmaken te ontwikkelen.

 

Beloon loyaliteit via sociale media

Naast het bevorderen van loyaliteit door middel van oprechte interactie, integreren steeds meer organisaties social media in loyaliteitsprogramma’s. Op deze manier worden klanten via social media beloond voor gewenst gedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ‘liken’ van Facebook pagina’s, het doorsturen van berichten naar vrienden en het inchecken op Foursquare. Een goed praktijkvoorbeeld hiervan is Victoria Secret die haar ‘fans’ op Facebook beloont met exclusieve kortingen en uitnodigingen voor events. Een ander voorbeeld is het Heineken E’tjes programma dat inchecken via Foursquare bij Heineken kroegen beloonde met spaarpunten.

 

Pas het toe

Sociale media kan dus zeer goed gebruikt worden om de loyaliteit van consumenten te bevorderen. Enerzijds door het aangaan van de dialoog, anderzijds door het belonen van gewenst gedrag. Nu nog wachten tot meer marketeers dit ook op een juiste en creatieve manier gaan toepassen.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events