Vrijwel iedereen kan meerdere loyaliteitsprogramma’s opnoemen waaraan zij deelnemen; actief of niet. Toch kan de actieve deelname, retentie en opbrengst vaak nog een stuk hoger. Grotendeels komt dit door problemen in efficiëntie compatibiliteit wanneer een consument meerdere programma’s tegelijk wil gebruiken. Blockchain moet dit allemaal gaan oplossen.
Hoewel bijna iedereen deelneemt aan een loyaliteitsprogramma, ligt de mate waarin men er actief gebruik van maakt vaak een stuk lager. Waar 80% van de consumenten deelneemt aan een loyaliteitsprogramma, heeft slechts één-vijfde deel van de deelnemers ooit gebruik gemaakt van de bijbehorende beloning. De huidige programma’s zijn inefficiënt als men van meerdere tegelijk gebruik wil maken. Ze draaien op verschillende informatie- en managementsystemen, wat de gebruiksvriendelijkheid van een collectie aan loyaliteitsprogramma’s ernstig verlaagt. Consumenten moeten voor elke beloning een ander systeem, app, e-mail en ontvangstmethode gebruiken. Dit veroorzaakt vaak veel verwarring en inactiviteit. Om deze inefficiëntie op te lossen, zouden alle programma’s op hetzelfde netwerk en systeem moeten draaien; een problematische oplossing aangezien de digitale infrastructuur van bedrijven erg verschillen. Een andere oplossing zou zijn om via een tussenpersoon samen te werken. Dit heeft echter weer risico’s als datalekken en kosten tot gevolg.
Hoe deze problemen echt goed opgelost kunnen worden? Marketeers en economen zien één duidelijke oplossing: blockchain. Nu we blockchain eindelijk begrijpen, kunnen we ook inzien hoe dit datasysteem de oplossing kan vormen.
We zullen een aantal aspecten van blockchain als oplossing een voor een kort bespreken. Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende: het verbinden van verschillende programma’s zonder tussenpersoon op hetzelfde systeem.
Om de efficiëntie van loyaliteitsprogramma’s te optimaliseren, moeten ze op één netwerk gaan opereren. Zo kan de klant zonder verwarring via één systeem gebruik maken van al haar programma’s, zodat de activiteit zal toenemen. De verschillende bedrijven zullen dezelfde punten gebruiken voor hun programma’s en deze onderling ook uit kunnen wisselen. Hier hoeft geen tussenpersoon aan te pas te komen.
Bij veel loyaliteitsprogramma’s duurt het een tijdje voordat de punten worden toegekend aan een bepaalde transactie. Hoewel dit soms een goede reden heeft, komt het meestal door logistieke redenen; de coördinatie tussen de systemen gaat niet naadloos en duurt een tijdje. Hierdoor kunnen gebruikers vaak pas later gebruik maken van de verdiende punten. Blockchain kan hier een einde aan maken. Zodra een transactie gedaan wordt kunnen vrijwel direct punten toegekend worden. Klanten kunnen meteen gebruik maken van de voordelen van het programma, een aspect dat zij erg belangrijk vinden.
Net zoals bij Bitcoins kunnen de punten die verdiend worden bij een loyaliteitsprogramma dat op een blockchain systeem werkt niet gemanipuleerd worden. Punten kunnen niet dubbel uitgegeven worden of mee gefraudeerd worden. Om het puntensysteem te hacken zal meer dan 51% van iedereen die deelneemt aan het programma gehackt moeten worden. Dat is een vrijwel onmogelijke taak, naarmate het aantal deelnemers toeneemt. Daarnaast is er één groot verschil tussen de huidige databases van loyaliteitsprogramma’s en blockchain: persoonlijke informatie. Huidige databases staan er vol mee en vormen hiermee ook een veiligheidsrisico. Blockchain slaat geen persoonlijke gegevens op, waardoor dit risico volledig wordt weggenomen. Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming die per 25 mei 2018 gehandhaafd gaat worden, is de veiligheid van blockchain goed om bij stil te staan.
Loyaliteitsprogramma’s zijn eigenlijk ideale ‘testers’ voor bedrijven om mogelijkheden van blockchain zelf te ondervinden. Aangezien het een extra service is en het losgekoppeld kan worden van het centrale datasysteem van het bedrijf, kan het bedrijf met een dergelijk programma met relatief weinig risico de veiligheid en werking van blockchain testen. Voordat bedrijven een loyaliteitsprogramma kunnen bouwen op blockchain, moeten wel eerst de grote reeds bestaande loyaliteitsprogramma’s overgezet worden op blockchain. Daarnaast is het noodzakelijk dat de technologie gestandaardiseerd wordt.
Natuurlijk gaat de implementatie van blockchain aan een bestaand loyaliteitsprogramma kosten met zich meebrengen. Elke nieuw geïmplementeerde technologie kost een bedrijf geld. Deze kosten worden echter afgezet tegen een flinke besparing op transactiekosten, systeemmanagement en klantacquisitie.
Het zal nog even duren voordat blockchain ‘de wereld heeft veroverd’. Economen en wetenschappers spreken van een ‘fundamentele technologie’ in plaats van een ‘disruptieve technologie’. Het grote verschil tussen de twee is de snelheid waarmee het geïmplementeerd wordt en de nieuwe standaard wordt. Momenteel wordt verwacht dat dit nog wel jaren gaat duren, wellicht enkele decennia. Halsoverkop je loyaliteitsprogramma op een blockchain zetten is dus nog niet nodig, maar het is wel verstandig om de ontwikkelingen omtrent blockchain goed in de gaten te houden.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.