Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

RESULTATEN CSS BENCHMARK 2017

Loyaliteit van donateurs, hoe staat het ervoor?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
CSS: de loyaliteitsmetric voor goede doelen
redactie LoyaltyFacts
26 maart 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

RESULTATEN CSS BENCHMARK 2017

Loyaliteit van donateurs, hoe staat het ervoor?

CSS: de loyaliteitsmetric voor goede doelen

Hoe is het gesteld met de loyaliteit van donateurs bij Nederlandse goede doelen? De resultaten van de jaarlijkse CSS Benchmark zijn begin 2017 gepubliceerd. Het aantal deelnemers is dit jaar opnieuw toegenomen.

Hoe is het gesteld met de loyaliteit van donateurs bij Nederlandse goede doelen? De resultaten van de jaarlijkse CSS Benchmark zijn begin 2017 gepubliceerd. Het aantal deelnemers is dit jaar opnieuw toegenomen.

 

Donateursloyaliteit staat bij veel goede doelen hoog op de agenda. Om loyaliteit te meten gebruiken steeds meer goede doelen de CSS. Goede doelen die deze metric gebruik delen onderling hun resultaat. Dunck bundelt alle scores in het jaarlijkse CSS benchmarkrapport. Het aantal deelnemers is dit jaar verder toegenomen, van 15 naar 18.

 

WAT IS DE CSS?

CSS staat voor Charity Support Score™ en is een initiatief van Dunck Loyalty Marketing. De CSS is dé loyaliteitsindicator voor het meten van donateursloyaliteit.

 

HOE WORDT DE CSS BEREKEND?

De CSS wordt gemeten door middel van één vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u het goede doel X de komende jaren blijft steunen?’ De CSS is geïnspireerd op de NPS en wordt op dezelfde wijze berekend: de respondent geeft een antwoord tussen de 0 en 10. De score wordt berekend door het percentage detractors (0-5) af te trekken van het percentage supporters (8-10). Hiermee focust de CSS voornamelijk op de supporters en niet op het gemiddelde. Er wordt hierdoor een score verkregen tussen de -100 en +100.

 

 

HOE IS DE BENCHMARK OPGEZET?

De CSS benchmark bestaat uit scores die binnen het kalenderjaar van 2017 verkregen zijn. Goede doelen dienen de CSS jaarlijks uit te vragen onder hun eigen achterban. Alleen de resultaten van structurele donateurs (vaak machtigers genoemd) met een geldig bekend emailadres worden meegenomen in de benchmark.

 

Om deel te kunnen nemen aan de benchmark hanteert Dunck een aantal (strenge) deelnamecriteria. Zo telt de score alleen wanneer er een selectie is gemaakt die representatief is voor het totale bestand aan machtigers met een geldig emailadres. Daarnaast dient iedere deelnemer o.a. de juiste vraag en antwoordschaal te gebruiken en te voldoen aan het minimum respons criterium.

 

Middels de volledige set aan deelnamecriteria zijn onderlinge resultaten zo eerlijk mogelijk met elkaar te vergelijken en biedt de benchmark de meeste toegevoegde waarde voor deelnemers.

 

WIE HEBBEN ER DEELGENOMEN AAN DE CSS BENCHMARK 2017?

De volgende 18 goede doelen hebben deelgenomen in 2017:

 

HOE ZIJN DE RESULTATEN?

Er is een grote spreiding te zien in de CSS tussen de verschillende deelnemers. De CSS van deelnemers aan de benchmark loopt uiteen van -17 tot +90. Het gemiddelde van deze scores (de benchmark) komt uit op +59.

 

In 2017 geeft gemiddeld 70% van de donateurs een score van 8 of hoger op de vraag of ze het goede doel ook in de komende jaren zouden blijven steunen. Omdat de kans voor deze groep het grootst is dat ze het goede doel trouw blijven, worden deze donateurs ook wel ‘supporters’ genoemd. ‘Detractors’ daarentegen zijn donateurs die aangeven in de komende jaren waarschijnlijk te stoppen met hun steun aan het goede doel. In 2017 staat dit gelijk aan 1 op de 8 donateurs.

 

Voor zover de verschillende sectoren in de benchmark vertegenwoordigd zijn, is te zien dat goede doelen met een focus op Natuur, Milieu en Dierenbelangen gemiddeld hoger scoren op de CSS dan doelen die zich richten op Gezondheidszorg en Ontwikkelingshulp.

 

 

WIL JE MEER INFORMATIE OF ZELF DEELNEMEN?

Neem dan contact op met Dunck.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 februari 2022

In gesprek met Google’s data strateeg

Hoe kunnen merken meer gepersonaliseerde ervaringen bieden? In het onderzoek van Neil Hoyne kwamen interessante inzichten naar voren. Consumenten waren namelijk bereid om meer gegevens

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 februari 2022

In gesprek met Google’s data strateeg

Hoe kunnen merken meer gepersonaliseerde ervaringen bieden? In het onderzoek van Neil Hoyne kwamen interessante inzichten naar voren. Consumenten waren namelijk bereid om meer gegevens

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events