Het geheim van elke klantloyaliteitsprogramma ligt in hoe aantrekkelijk het overkomt op de klant. Door iets originelers aan te bieden dan korting, zul je onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van je concurrenten. Een aantal tips om een succesvol loyaliteitsprogramma te ontwerpen.
Hieronder een paar ingrediënten die helpen om een wow-factor te creëren:
Ondanks het feit dat korting, gratis verzenden en speciale privileges aanbieden niet bijdraagt bij het genereren van langdurig loyaliteit, blijft dit wel een belangrijk rol spelen om klanten zo ver te krijgen om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. Eenmaal ingeschreven biedt dit je de perfecte kans om verschillende dingen aan te bieden die verder gaan dan geldelijke voordelen:
Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Dus door verrast te worden met een gift, ontstaat er een ongekend emotionele blijdschap. Door middel van Suprise & Delight kun je hierop inspelen door klanten te belonen wanneer zij dit het minst verwachten of wanneer zij verborgen doelen behalen die van belang zijn voor jouw bedrijf.
Als je juist af wil stappen van het belonen per aankoop en prijsvechter cultuur, is het noodzakelijk om in contact met je klanten te komen buiten de koopcyclus. Wanneer klanten in hun dagelijks leven in contact staan met jouw merk, zullen ze niet alleen jouw producten kopen maar ook zich meer verbonden voelen met jouw merk. Hierdoor zul je altijd een stapje voor lopen op de concurrenten.
Hier zijn een paar manieren om te bouwen aan gedeelde waarden:
New Balance leden kunnen smartwatches verbinden met Strava hardloop app, waarmee wekelijks vooruitgang wordt bijgehouden. Hiermee wordt niet alleen een gezondere levensstijl gepromoot maar leden kunnen ook punten verdienen en deelnemen aan maandelijks hardloop uitdagingen.
Klanten houden van exclusiviteit. Het idee dat zij iets kunnen krijgen wat voor anderen niet wordt aangeboden, zorgt ervoor dat top klanten zich speciaal voelen. Deze ego boost is een belangrijk motiverende factor als het aankomt tot het maken van koopbeslissingen.
Je kunt gebruik maken van deze trend op verschillende manieren. Mocht je gebruik maken van een rang systeem voeg dan een extra “alleen op uitnodiging” rang toe aan de top. Hiermee verzeker je dat alleen top klanten en waardevolle influencers hiervoor in aanmerking komen. De klanten in een lager rangorde zullen hierdoor ook streven naar zo’n soortgelijk behandeling.
Een ander mogelijk benadering is het creëren van een “inner circle” binnen het programma. Mensen komen hiervoor in aanmerking door hun spaarpunten hieraan uit te geven. Maar er moeten wel voordelen verbonden zijn aan zo’n VIP club.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.