fbpx
Loyalty Insight

Top 10 loyalty apps voor 2020

Om je op weg te helpen naar een succesvol loyaliteitsprogramma

Loyalty InsightWetenschap 30 december 2019

De wereldwijde markt voor loyaliteitsbeheer groeit, evenals de verspreiding van loyaliteitsapps. Ben je van plan om in 2020 een loyaliteitsprogramma te lanceren? Met dit artikel geven wij je inspiratie voor een goed loyaliteitsprogramma met de top 10 loyalty apps.

Om een succesvol loyalty app aan te bieden heeft de app de volgende functies nodig:

  • Dergelijke apps hebben een aantrekkelijke beloningsstructuur.
  • Ze bieden unieke manieren waarop klanten loyaliteitspunten kunnen verdienen en uitgeven.
  • Succesvolle loyaliteits-apps hebben verschillende niveaus om klanten met hogere uitgaven te belonen, en deze niveaus bieden exclusieve beloningen. (VIP)
  • Met de beste apps in deze categorie kunnen klanten zich gemakkelijk aanmelden.
  • De apps tonen relevante aanbiedingen, verkopers, winkels en integreren naadloos verschillende aanbiedingen.
  • Leveren ook gepersonaliseerde aanbiedingen.
  • Ze creëren een natuurlijke stroom van acties in de app.
  • Loyaliteits-apps moeten sociaal delen mogelijk maken, bovendien hebben ze pushmeldingen nodig om de klantbetrokkenheid te vergroten.


Een kort overzicht van de top 10:

Designer Shoe Warehouse (DSW)

Designer Shoe Warehouse (DSW) is een zeer populaire loyaliteits-app die beschikbaar is op Android en iOS. Het succesvolle loyaliteitsprogramma heeft de volgende kenmerken:

  • Het is een eenvoudig loyaliteitsprogramma dat klanten beloont met punten voor hun aankopen.
  • Het bedrijf heeft veel beloningen, daarom krijgen consumenten die meer uitgeven hogere beloningen.
  • De mobiele app integreert loyaliteit, aanbiedingen en winkelen op een manier die het een van de beste apps in dit segment maakt.
  • App-gebruikers kunnen DSW-winkels lokaliseren met behulp van de app, bovendien hebben ze toegang tot een vrijgavecalculator.
  • Het volgen van de beloningspunten is eenvoudig met deze app.
  • Als klanten een bepaalde schoen met hun maat niet in een winkel kunnen vinden, kunnen ze de barcode van het product scannen en zoeken op de website van het bedrijf.
  • Het loyaliteitsprogramma van DSW is zeer persoonlijk, bovendien betrekt het bedrijf zijn klanten proactief.

Sephora’s ‘Beauty Insider’

Een geweldig voorbeeld van een succesvol loyaliteitsprogramma, “Beauty Insider” van Sephora is beschikbaar op zowel iOS als Android. De belangrijkste kenmerken van deze app zijn:

  • Een traditioneel puntensysteem beloont klanten voor elke aankoop die ze doen.
  • Het is een van de meest gedownloade apps in de categorie loyaliteitsapps en het aantal leden groeide van 17 miljoen in 2016 tot 25 miljoen in 2018. Dat is een verbluffende groei van 47% in slechts 2 jaar!
  • De app kan heel goed worden geïntegreerd in de winkels en de website van het bedrijf.
  • Een gebruiksvriendelijke maar aantrekkelijke gebruikersinterface is een groot voordeel van deze app.
  • Leden van het loyaliteitsprogramma kunnen hun punten inwisselen voor cadeaubonnen, kortingen, enz.
  • Leden kunnen ook hun punten inwisselen voor schoonheidszelfstudies in de winkel en andere exclusieve producten.
  • Sephora biedt een breed scala aan deals en aanbiedingen voor hun loyaliteitsprogramma-leden via deze app, en ze betrekken hun klanten goed.

Lees hier onze case over Sephora ‘Beauty Insider’

Starbucks-app

In een tijd dat het uitvoeren van loyaliteitsprogramma’s met een mobiele app nog nieuw was, had de Starbucks-app zichzelf gevestigd als een pionier. Er zijn verschillende redenen voor het succes van de loyaliteits-app van Starbucks, en deze zijn als volgt:

  • De app doet het echt goed op het gebied van digitale betrokkenheid. Waarnemers uit de industrie ontdekten dat de Starbucks-app de populairste loyaliteits-app is onder de grote restaurantketens.
  • De gebruikersinterface is zeer gebruiksvriendelijk.
  • Het loyaliteitsprijzenprogramma van Starbucks is echt marktleider.
  • Gebruikers vinden het heel gemakkelijk om online te bestellen en te betalen met de Starbucks-app.
  • Het bedrijf heeft de app heel goed geïntegreerd met andere platforms en services, bijvoorbeeld Spotify.
  • App-gebruikers kunnen eenvoudig hun beloningspunten volgen.
  • Aanmelden met het beloningsprogramma is eenvoudig met deze app, bovendien kunnen klanten eenvoudig de dichtstbijzijnde Starbucks-winkel gebruiken met behulp van deze app.

Lees hier onze case over Starbucks

Amazon

Een analyse van geweldige loyaliteitsapps blijft onvolledig zonder het loyaliteitsprogramma van Amazon te beschrijven. De Amazon app is beschikbaar op Android en op iOS.

Dit zijn de verschillende kenmerken van het loyaliteitsprogramma van Amazon:

  • Gezien het feit dat Amazon in een zeer competitief segment opereert waar andere gigantische retailers zoals Wal-Mart ook actief zijn, moet Amazon zich onderscheiden. Ze doen dit met hun “Prime-lidmaatschapsprogramma”.
  • “Prime” -leden van Amazon betalen een vast jaarlijks bedrag en krijgen toegang tot exclusieve functies zoals onbeperkt gratis verzending. Ze hebben ook toegang tot de Amazon-streamingdienst en andere exclusieve aanbiedingen.
  • De Amazon-app is gebruiksvriendelijk, veilig en uitgebreid. Klanten van over de hele wereld kunnen een enkele app gebruiken en Amazon kan in hun geografiediensten de aanvragen gebruiken.
  • Het volgen van de belangrijkste lidmaatschapsbeloningen is heel eenvoudig met de app, en Amazon betrekt zijn klanten goed.

The North Face

The North Face heeft een succesvol loyaliteitsprogramma genaamd “VIPeak”. Het bedrijf heeft een iOS-app, die goed integreert met het loyaliteitsprogramma.

Hieronder volgen de belangrijkste kenmerken van dit programma:

  • Klanten kunnen traditionele beloningspunten verdienen voor hun aankopen wanneer ze deel uitmaken van het VIPeak-programma. Ze kunnen ze ook verdienen door The North Face-evenementen bij te wonen of door de mobiele app te downloaden.
  • The North Face wil contact maken met zijn klanten door een beroep te doen op hun avontuurlijke geest. VIPeak-leden kunnen hun loyaliteitspunten gebruiken om de kosten voor bergbeklimmen te dekken. Dit is heel anders dan generieke kortingen en aanbiedingen, omdat het direct aansluit bij de liefde voor avonturen zoals bergbeklimmen.
  • De app heeft een aantrekkelijke gebruikersinterface en maakt het winkelen, uitchecken, het controleren van beloningsgeschiedenis, etc. eenvoudig.
  • De North Face-app is sterk gericht op gepersonaliseerde inhoud. Bijvoorbeeld, app-gebruikers die een bergbeklimmingsreis plannen, kunnen de weersvoorspelling bekijken, ze kunnen de dichtstbijzijnde winkel vinden, etc.

REI Co-op:

REI, de retailer in buitenversnellingen, heeft een zeer unieke onderscheidende factor en het bedrijf is behoorlijk succesvol geweest met hun loyaliteitsprogramma. De kern van zijn succes met zijn loyaliteitsprogramma ligt in zijn diepgaande kennis van zijn klanten.

Het bedrijf verkoopt al sinds 1938 buitenversnellingen en is begonnen als een coöperatie, dat wil zeggen een bedrijf dat eigendom is van zijn klanten. Hun loyaliteitsprogramma richt zich op deze ervaring van klanten die het bedrijf bezitten.

Ze bieden een levenslang REI co-op lidmaatschap voor $ 20,-. Daarmee bieden ze jaarlijkse dividenden, bovendien hebben hun klanten toegang tot exclusieve aanbiedingen. REI levenslange coöperatieleden krijgen 10% cashback op alle aankopen.

Het bedrijf biedt ook outdoor-georiënteerde ervaringen aan de REI-coöperatieleden, leden kunnen bijvoorbeeld kortingen krijgen op avonturenklassen. De shopping-app van REI is beschikbaar op Android en iOS en kan goed worden geïntegreerd met het loyaliteitsprogramma.

Gilt

Gilt, de online mode- en accessoiresretailer, heeft een goed ontworpen loyaliteitsprogramma. Het bedrijf heeft een Android en iOS-app. De kenmerken van het loyaliteitsprogramma zijn als volgt:

  • Gilt voert zijn loyaliteitsprogramma volledig online uit.
  • De leden van het loyaliteitsprogramma kunnen punten verdienen wanneer ze bij Gilt kopen.
  • Ze kunnen hun punten inwisselen wanneer ze later kopen, bovendien krijgen ze extra kortingen.
  • De leden van het Gilt-loyaliteitsprogramma kunnen gratis verzending krijgen, bovendien hebben ze vroege toegang tot de verkopen die het bedrijf lanceert.
  • Gilt betrekt zijn klanten proactief als onderdeel van zijn loyaliteitsprogramma.
  • De mobiele app heeft een aantrekkelijke gebruikersinterface en biedt relevante inhoud met betrekking tot producten en aanbiedingen.

Nike

Iedereen kent Nike en elke discussie over loyaliteitsapps moet het Nike-partnerprogramma bevatten. Een zeer uniek programma, dit loyaliteitsprogramma past goed bij Nike’s beweerde doelstelling om atleten te helpen succes te behalen.

Het loyaliteitsprogramma van Nike biedt zijn leden voordelen die zijn afgestemd op het succes van atleten. Leden kunnen bijvoorbeeld profiteren van de samenwerking van Nike met Classpass, een fitnessstudio.

Een ander voorbeeld is het partnerschap van Nike met Headspace, en de loyaliteitsprogramma-leden van Nike kunnen hiervan profiteren door meditatie te leren. De klanten van Nike profiteren van deze partnerschappen en de producten van Nike in hun atletische speurtochten, en dat stimuleert hun loyaliteit jegens Nike.

Bekijk hier onze case over het loyaliteitsprogramma van Nike.

Barnes & Noble

Beroemde boekhandel Barnes & Noble heeft een betaald loyaliteitsprogramma en het bedrijf biedt zijn klanten voldoende waarde om dit te rechtvaardigen. Het loyaliteitsprogramma van Barnes & Noble heet “VIP-programma” en leden betalen $25,- per jaar om mee te doen.

Het loyaliteitsprogramma biedt aantrekkelijke kortingen, gratis verzending en andere voordelen. Barnes & Noble heeft een iOS-app, waarmee klanten gemakkelijk kunnen winkelen. De app-gebruikers kunnen door boeken van verschillende categorieën en bestsellerlijsten bladeren. Ze kunnen winkels zoeken en online kopen, bovendien integreert de app goed met het loyaliteitsprogramma.

The Body Shop

‘The Body Shop’ biedt een unieke waarde voor hun loyaliteitsprogramma-leden! Deze fabrikant van lichaams- en schoonheidsverzorgingsproducten maakt gebruik van de diepere waardesystemen van hun klanten en creëert een gedeelde waarde rond de bescherming van dieren en het milieu.

Hun loyaliteitsprogramma-leden kunnen beloningen verdienen en exclusieve voordelen krijgen. Bovendien kunnen ze ervoor kiezen om hun beloningen te doneren aan ‘Born Free USA’, een bekende liefdadigheidsorganisatie voor dierenwelzijn. Milieubewuste klanten kunnen ook beloningspunten doneren aan de ‘National Parks Conservation Association’.

De iOS-app van de Body Shop maakt winkelen gemakkelijk voor klanten, bovendien helpt het om beloningspunten bij te houden. Leden kunnen zichzelf op de hoogte houden van speciale aanbiedingen, dankzij de pushmeldingenfunctie van de app. Shoppers kunnen gemakkelijk winkels zoeken en productlijsten in de app bekijken.

 

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Tags
Delen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: