Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Belangrijke onderdelen voor een succesvol beloningsprogramma

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
16 januari 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Belangrijke onderdelen voor een succesvol beloningsprogramma

Veel bedrijven hebben tegenwoordig een beloningsprogramma, maar hoe onderscheid je jouw beloningsprogramma van je concurrent? Smile.io vertelt hoe je een succesvol beloningsprogramma kunt opzetten en geeft je de inspiratie die je nodig hebt om je klant te behouden. Smile.io laat door middel van de grootste merken ter wereld zien welke onderdelen een bedrijf nodig heeft voor een onderscheidend beloningsprogramma met als gevolg klantbehoud.

Veel bedrijven hebben tegenwoordig een beloningsprogramma, maar hoe onderscheid je jouw beloningsprogramma van je concurrent? Smile.io vertelt hoe je een succesvol beloningsprogramma kunt opzetten en geeft je de inspiratie die je nodig hebt om je klant te behouden. Smile.io laat door middel van de grootste merken ter wereld zien welke onderdelen een bedrijf nodig heeft voor een onderscheidend beloningsprogramma met als gevolg klantbehoud.

 

EXCLUSIEVE VIP-NIVEAUS

Een aantal maanden geleden schreven we dit ook al, maar ook volgens Smile.io staat Beauty Insider erom bekend als een van de meest succesvolle beloningsprogramma’s ter wereld. Voor elke dollar die een klant in de winkel besteedt krijgt de klant één Beauty Insider punt. Bij een jaarlijkse besteding van minimaal $350 behaalt de klant de VIB status: Very Important Beauty Insider. Bij een minimale jaarlijkse besteding van $1.000 krijgt de klant de status VIB Rouge. Het bereiken van het VIB Rouge-niveau in Sephora’s Beauty Insider wordt gezien als een symbool van sociale status en veel klanten zijn trots om hun prestatie te delen. Toplagen in een VIP-beloningsprogramma moeten moeilijk te bereiken zijn, maar toch haalbaar om de juiste hoeveelheid motivatie voor klanten te bieden.

 

 

 

EEN INTERESSANTE MOBIELE ERVARING

Een succesvol loyaliteitsprogramma moet net zoals je website geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Starbucks laat met Starbucks Rewards zien hoe belangrijk dit is. Zij genereren alleen al $6.000.000 omzet via hun mobiele app. Dit betekent niet gelijk dat een speciale mobiele app ontwikkeld moet worden, maar dat het aanbieden van een ervaring die net zo goed is als de desktop versie belangrijk is om ervoor te zorgen dat een groot deel van het klantenbestand niet uitgesloten wordt.

 

VERSCHILLENDE MANIEREN OM PUNTEN TE VERDIENEN.

Door de klant op verschillende manieren punten te laten verdienen, blijven ze betrokken bij een loyaliteitsprogramma. Een mooi voorbeeld is Gap: het beloningsprogramma van Gap maakt het makkelijk voor klanten om punten te verdienen door ze -onder andere- te belonen bij aankoop in meerdere winkels: Gap, Banana Republic, Old Navy en Athleta.

 

Dit is niet te enige manier om de klant om meerdere manieren te belonen. Het belonen van de klant kan bijvoorbeeld ook door het beoordelen van producten, het delen van producten op social media of het maken van een account in de winkel.

 

Een ander goed voorbeeld is het loyaliteitsprogramma van  Levi’s: een klant wordt bij Levi’s® 247 onder andere beloond door rond te lopen over straat.  Als een klant op plekken komt waar ze nog niet eerder zijn geweest kunnen ze zelfs dubbele beloningen ontvangen. Levi’s® wil namelijk graag haar gebruikers stimuleren nieuwe plekken te ontdekken.

 

OP MAAT GEMAAKTE BELONINGEN.

De echte motivatie achter een beloningsprogramma ligt in de beloningen die worden aangeboden. Microsoft Rewards biedt de mogelijkheid om elke maand nieuwe laptops en Xbox consoles te winnen. Daarnaast bieden ze ook korting op diverse items die een hoge waarde voor de klant hebben, zoals Xbox Live abonnementen. Dit laat zien hoe belangrijk het is om een klant goed te begrijpen. Als klanten beloningen wordt aangeboden die zij niet waardevol vinden zullen zij niet de moeite nemen om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma.

 

EEN EENVOUDIGE EN VISUELE INSTRUCTIEPAGINA

Bij een beloningsprogramma hoort een goede instructiepagina, het is namelijk niet vanzelfsprekend dat een klant de toegevoegde waarde ziet van een beloningsprogramma. Een duidelijke instructie op de website laat de klant zien waarom zij moeten deelnemen aan een beloningsprogramma.

 

Nintendo Laat dit goed zien met hun My Nintendo Rewards pagina. Het bedrijf laat klanten zien wat de toegevoegde waarde is van het programma, hoe ze punten kunnen verdienen en hoe ze punten makkelijk kunnen besteden. Dit doet Nintendo niet alleen met tekstuitleg, maar ook met een leuke, korte video. De instructie maakt het niet alleen gemakkelijk om het programma te begrijpen, maar ook erg leuk!

 

 

 

 

EEN DUIDELIJK MERKVERHAAL

Belangrijk aan een beloningsprogramma is dat het overeenkomt met de branding van een merk. Mocht dat niet het geval zijn, dan zullen klanten niet snel deelnemen aan een beloningsprogramma.  Ze krijgen namelijk niet het gevoel dat het programma toegewijd is aan het merk. Duidelijke branding geeft aan dat het de moeite waard is dat een klant zich aanmeld bij het beloningsprogramma.

 

LEGO zorgt met hun beloningsprogramma ervoor dat de klant zich helemaal thuis voelt. Alles in het beloningsprogramma gilt LEGO van top tot teen, zoals de VIP-kaart of het online portaal waar de klant zijn/haar balans controleert. Het resultaat is een programma dat voor de klant volledig vertrouwd aanvoelt.

 

 

 

GAMIFICATION

Om te voorkomen dat een beloningsprogramma verouderd raakt kan gamification worden toegevoegd. Als er bijvoorbeeld een uitdaging wordt toegevoegd aan een beloningsprogramma, wordt het gebruik van de actie nog leuker, waardoor uiteindelijk meer klanten terugkomen.

 

Door het gebruik van een voortgangsbalk gebruikt Nintendo’s Rewards programma elementen die oorspronkelijk zijn ontworpen voor videogames om klanten vast te houden. Nintendo blijft hierdoor trouw aan hun gaming-aard en tilt hierdoor gamification naar een nieuw niveau. Door gratis minigames te bieden om extra punten te verdienen, heeft Nintendo een programma gemaakt dat zeker zijn doelgroep zal betrekken.

 

SAMENGEVAT

Om samen te vatten, hier zijn volgens smile.io belangrijke onderdelen die in een onderscheidend beloningsprogramma moeten zitten:

  • Exclusieve VIP-niveaus
  • Een interessante mobiele ervaring
  • Verschillende manieren om punten te verdienen
  • Simpele en visuele instructiepagina’s
  • Een duidelijk merkverhaal
  • Op maat gemaakte beloningen
  • Gamification

 

Bekijk hier het originele artikel: https://blog.smile.io/important-elements-every-rewards-program

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.