Een bekende methode om mee te werken in een loyaliteitsprogramma zijn tiers. Dit houdt in dat klanten verschillende voordelen ontvangen per level en hoe hoger het level hoe beter het voordeel is. Een vergelijkbare, minder bekende methode is het ‘badges model’. In dit model verdienen klanten badges voor verschillende acties, en spelen hiermee aan de badges gekoppelde voordelen vrij. Hoewel deze methode nog weinig wordt ingezet in loyaliteitsprogramma, zijn er aantal mooie voordelen die je als organisatie met deze badges methode kunt verwezenlijken. In dit artikel nemen we je mee in wat die voordelen zijn.
Voordelen
Gamification
De werking van Gamifaction in loyaliteitsprogramma is al eens eerder aan bod gekomen op ons platform. Ook bij het gebruik van badges zit dit element verwerkt. De badges kunnen visueel aantrekkelijk worden gemaakt, zijn te verzamelen en makkelijk te delen via Social Media plaltforms, waardoor het een mooie kans kan zijn om Gamification toe te voegen aan een loyaliteitsprogramma. Verder kunnen klanten de verdiende badges aan hun sociale omgeving laten zien en wordt de omgeving van een klant aangemoedigd om zich ook aan te sluiten bij het loyaliteitsprogramma.
Gewenst gedrag stimuleren
De badges methode in loyaliteitsprogramma’s draagt bij aan een belangrijk doel van dit soort programma’s: het stimuleren van gewenst gedrag onder klanten. Bij een tier model programma ga je naar een nieuw level door het aantal aankopen, bij een badge model programma zijn een breder scala aan gedraging makkelijk te belonen. Hierdoor kan ander gewenst gedrag gestimuleerd worden zoals feedback achterlaten, een evenement bijwonen of een bepaald product kopen.
Inclusiviteit
Doordat voordelen niet gekoppeld zitten aan een bepaald bestedingspatroon maar aan gedrag, kunnen meer klanten voordeel ontvangen van het programma. Niet alleen de klanten die veel geld uitgeven krijgen voordelen, maar ook klanten die ander waardevol gedrag vertonen. Hierdoor kan de tevredenheid van de klanten groeien en wordt de loyaliteit over een bredere groep vergroot.
Flexibiliteit
Het aanpassen of toevoegen van badges is makkelijker wanneer het programma live staat dan het aanpassen van levels bij een tier programma. Met nieuwe badges kan ander gedrag gestimuleerd worden of op de actualiteiten ingespeeld worden. Dit maakt het programma flexibeler voor de organisatie en relevanter voor de klant.
Praktijkcase
Een voorbeeld van een organisatie dat badges gebruikt is Planet Brewdog. Zij gebruiken verschillende badges om bepaald gedrag te stimuleren. Elke badge die je verdient is gekoppeld aan een speciaal voordeel. Voorbeelden van bepaalde gedragingen die badges opleveren is je account informatie aanvullen, twee bestellingen plaatsen, een bepaalde biersoort aankopen, een bestelling plaatsen voor een vriend en naar een ander bezorgadres laten bezorgen en CO2 te reduceren.
Conclusie
Het gebruik van badges in een loyaliteitsprogramma brengt verschillende voordelen met zich mee en kan een programma meer flexibiliteit en mogelijkheden geven. Er kan namelijk makkelijk op meer dan alleen aankoopgedrag beloond worden. Wel is het toepassen van demotie ingewikkelder bij een programma dat met badges werkt dan een programma dat met verschillende levels werkt. Of het kunnen toepassen van demotie positief of negatief is kan gelezen worden in ons artikel ‘De keerzijde van demoties in loyaliteitprogramma’s’.
Bron artikel: https://loyaltyrewardco.com/are-badges-the-new-tiers-a-look-at-the-future-of-loyalty-programs/
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.